Amennyire érdekes és
értékes ez a kurzus, számomra épp annyira bosszantó. Egyszerűen nem tudok
elmenni kardinális kérdések mellett érzelmek nélkül. Amennyiben valamiről már
információt szerzek, elkezd idegesíteni az esetleges hiányosságok sokasága,
felháborít a tétlenség és elmaradottság, nem utolsó sorban pedig felbosszant,
hogy úgysem történik semmi. Ezzel együtt, még szerintem soha nem tettem
semmiért. Épp ezért utálok bármiről is beszélni, értekezni, hallani...mert
úgyis lusta leszek tenni ellene. Így aztán csak marad a bosszankodás és
lelkiismeret furdalás.
A tegnapi kurzus számos
kérdést felvetett. Először is, feltettük a kérdés, hogyan lehetünk mi
információs társadalom, ha éppen az oktatás, mely az információk első számú, és
időben is elsőnek tekinthető nagy info. bázisa és közvetítője, folyton 100
lépés lemaradásban van. Ha nem többen.
Nagyon fontos dolog, hogy
éppen az iskola, mely a kultúra megteremtője lenne, képtelen kialakítani a
legkorszerűbb kultúraképet a gyerekben, hiszen sem eszközzel, sem tudással, sem
semmivel nem rendelkezik a feladat elvégzéséhez. Így aztán eleve hátrányból
indulunk, hiszen ahogy egy blog-kommentben is olvashattuk, attól még, mert
felhasználó vagyok, nem vagyok a technika tudója, ismerője, fejlesztője, tehát
a haladásban a sor végén kuporgok. Azzal a tudattal, azzal az igen téves
tudattal, hogy én mindent tudok. Hát kérdem én, miért nem változik valami az
oktatás terén? Úgy gondolom, nem az a baj, hogy nincs minden teremben
számítógép. Nem az a baj, hogy az informatika órán nem tanulunk az exel
táblázatkezelésén kívül mást. Az sem baj, hogy a tanáraink sem értő használói
az információs társadalomnak, eszköznek. A baj az, hogy nem sulykolják belénk, „amit
itt hallasz, semmi”! Amit itt látsz, semmi. Amit itt kapsz, semmi. Pedig erről
van szó! Persze nem könnyű, hiszen ez egy folyamatos nyomást gyakorolna a
gyerekre, hogy amit tud, és kap, az édes kevés. Mégis, ha versenyképességről
beszélünk, érdemes lenne a legfogékonyabb korban elültetni a gondolatot, és
hát... az igényt a lépéstartásra a világgal.
Ide kapcsolódik a pár
gondolattal később kifejtett téma, miszerint akkor lennénk igazi info.
társadalom, ha az ember nem csak fogyasztó, hanem megosztó is lenne. Kérdem én,
hol vagyunk erre megtanítva?
Megértem, ha a hozzáértő
olvasó azt mondja, hagyjuk már végre ezt a hozzáállást. Lépjünk túl azon, hogy
mit nem kaptunk, és fogjuk fel, mit szerezhetünk meg mi magunknak!
Egyetértek. Mégis, ahogy
az első bejegyzésemben remélem világosan leszögeztem, én folyamatosan az
oktatásban látom a hibát, és úgy érzem, akár akarom, akár nem, folyton az
oktatáshoz fogom visszavezetni a kérdéseimet. Hátha kisül belőle valami...
tehát kérdem én, hogyan tanuljam meg, hogy megosztani nem azt jelenti, kár fog
érni? Mert jelenleg így tudjuk. Ami az enyém, az az érték, amit közzéteszek,
már fegyver lehet, mely akár rám is szegeződhet egyszer. Szóval értem én, hogy
dübörög a világ, haladjunk mi is! De miért nem zavar az senkit, hogy a most 12
éves kisiskolás is még mindig azt tanulja, hogy a dolgozata titokban fog
maradni, és ez jó, hogy a felelete csak 10 percig tart és utána nem fog rá
szerencsére senki emlékezni, hogy a dolgozata ráadásul vagy a saját, vagy a
tanár asztalán fog majd elkallódni. Minek is így egyébként szellemi terméket
létrehozni? Ha aztán a feledés homályába vész? Természetesen én ezekre tudom a
választ, csak jelzem, kéne tenni valamit az iskolásokért! Nem tudom, hogyan,
miképpen, de jó lenne!
Aztán felmerült, hagyjuk
már a fenébe ezt az e-mailezést! :) Tökéletesen egyet tudok érteni. Nem mondom,
hogy nagy tapasztalatom van e téren, de az alatt a pár hónap alatt, amit egy
cégnél töltöttem, le voltam döbbenve, mennyi idő megy el levelezésre, ráadásul
teljesen fölösleges kommunikációra.
Hihetetlen, hogy mi
adatmennyiséget jelent, mely valljuk be, teljesen kezelhetetlen. Totálisan
rendszerezhetetlen a levelek szerintem minimum fele. Ráadásul rengeteg idő!!!!
Ami azonban mellette
szól, hogy "hangtalan", "arctalan". Vagyis ha tévedek,
rengeteg időm van kijavítani azt, rengeteg időm van arra, hogy tudáshiányomat
esetlegesen leplezzem, pótoljam két e-mail között, ráadásul közben bármi mást
is csinálhatok. Van benne egy személytelenség, melyre bár érdekes, de nagyon
vágyunk. Miért? Pont azért, mert úgy lettünk szocializálva éppen az iskolában,
hogy a véleményünket, szellemi produktumunkat nem kell nyilvánosan vállalnunk,
arccal. Én ebben látom a választ.
Továbbá nyilván van egy
olyan szempont is, hogy pl. egy telefon konferencia borzasztó nehéz, amennyiben
különböző nyelven beszélők folytatják, még ha használják is a közös, angol
nyelvet. Nagyon megterhelő, óriási figyelmet kíván. Csak mert a Tanár Úr
felvetette sky-p, és egyéb secondlife programok lehetőségét. Tehát az írott
szöveg világosabb, érthetőbb. De rengeteg idő! Ez tény.
Aztán itt a jó öreg
wikipédia:) Persze én is felhasználója voltam számtalanszor. Őszintén bevallom,
nem tartom magam a wiki-tartalommal szemben kritikus felhasználónak. Nem nagyon
kérdőjeleztem meg az ott olvasottakat. Annak ellenére, hogy valóban, nem volt
olyan alkalom, hogy a tanárok ne figyelmeztettek volna, hiányos, és hamis
információk lennének benne. Megmondom őszintén, volt már, hogy rákerestem
valamire, ki is jött a wiki, megnyitottam, és szembesültem vele, még semmilyen
info-t nem töltöttek fel. El is gondolkodtam, hogy ezt akár szerkeszthetném is,
de olyan hamar elvetettem. Ki mer ilyet csinálni?
Annyira nem vagyunk arra
szocializálva, hogy az információnkkal segíthetünk másokon. Továbbá arra sem
lettünk trenírozva, hogy higgyük el, amit tudunk az jó! Vagy ha nem jó, akkor
mi van?!
Megdöbbentő volt látni,
hogy az andragógia téma mennyire kifejtetlen, mennyire elmaradott, mennyire
elavult. De talán ez nem azért van, mert pár éve van csak andragógus képzés?
Talán meg kéne szólítani végzett hallgatókat, hol vannak, mit dolgoznak, ezen a
területen maradtak? Hiszen aki nem, az nyilván a wiki ezen felületét se fogja
gondozni. Aki meg itt van, ezzel foglalkozik, azok meg talán az akkori
képzésében fel se lettek világosítva, hogy a wikipédia szerkeszthető, illetve a
szemlélettel se biztos, hogy találkoztak, érdemes megosztani!De had kérdezzek
még valamit! Miért jutott volna nekem akár eszembe, hogy kezeljem azt a
felületet, vagy bármi egyéb kört hozzak létre, ha a profik (értem ezalatt a
tanáraimat, kutatókat, professzorokat, akárkit) nem is mondták?! De új világ
elé nézünk:) Érdekes lesz ha ez az új szemlélet teret nyer magának!
Nem tudom, más témák
miért találtak maguknak annyi szerkesztőt. Miért van az a rengeteg kérdés, szó,
ami komoly kifejtéseket, magyarázatokat, tudományos ismereteket tár fel.
Azokat kik gondozzák, és mikor, hogyan lettek erre ösztönözve?
talán magamtól eszembe se
jutott volna az ökológiai folyamatokon, az IKT erre gyakorolt hatásáról gondolkozni.
Pedig megér egy misét J Tehát ugye ha nem
használok papírt, fákat óvok meg. Ha számítógépet használok, akkor viszont
energiát használok, illetve azt a rengeteg nyersanyagot, amiből a számítógépet
készítik. A Tanár Úr azt mondta, abban lesz a megoldás, hogy kénytelenek
leszünk szelektálni, mely információk fontosak, és melyek nem. Az órán még el
is hittem ezt a megoldást. De jobban belegondolva. Miben más a papírral
spórolni, mint az árammal? Értem, hogy egészen más arányokról van szó. De ha
ezen továbblépünk, nem tartunk mégis ugyan ott? Valóban beszélhetünk itt
egyáltalán pozitív hatásokról? Ha valaki ez ügyben meg tud győzni, vagy új
info-val tud ellátni, hálás leszek érte.
És ami talán a
legérdekesebb kérdés. Miét hangzott ez a Tanár Úr szájából, hogy nem lesz
titok, demokratikusabb berendezkedést hoz az IKT? Az indoklás az volt, hogy
hozzáférhetünk majd mindenféle információhoz, gondolom nem hivatalos
forrásokból, és akkor máris megtudjuk az igazságot. Illetve, hogy nyilván
előtérbe kerülnek majd azok az „arcok”, akik a leleplezés és
igazságszolgáltatás hívei.
Na de ez most komoly?
Ebben van, aki hisz? Hát könyörgöm. A média is így kezdődött, azt ne mondja
nekem senki, hogy pont az info áramlás fogja elhozni az igazságot. Először is,
honnan fogom tudni, hogy attól még, mert kaptam egy, a korábbitól merőben eltérő
információt, az igaz? Honnan fogom tudni, hogy nem? Ugyan úgy kialakulhatnak
majd a megtévesztésre szakosodó igazmondók, akik ha majd be kéne
helyettesíthetni, lehetnek a blogolók, visszább menve, a médiában ügyködők, még
visszább, az újságírók. Lehet, hogy sokkal több információhoz fogunk jutni,
nyilván sokkal gyorsabban is, de ezek csak egyszerűen azért lesznek jók, mert ingerszint
fölött lesznek. Ettől még honnan tudom, hogy mi igaz? Persze itt egy
ellenpélda: a minap kapott nővérem egy levelet egy olasz ismerősétől, hogy az
ottani lapok tele vannak szörnyűségekkel Magyarországról, és írja már meg neki,
mi az igazság! A történet rengeteg sebből vérzik. Egyrészt, ki tudja, mit
válaszol a nővérem. A nővérem lehet ellenzéki, lehet jobboldali, lehet
anarchista, lehet szimplán tudatlan, aki hülyeséget ír. Aztán az olasz fiú
lehet blogoló, aki aztán a kétes információt közzéteszi, ekkor máris baj van!
Aztán lehet újságíró, még nagyobb a baj. lehet bárki, aki aztán kezd valami az
információval. De mivel ha közzéteszi, amit nővérem írt neki, az nagyon igaznak
fog tűnni, hiszen egy magyar lány írta, aki saját bőrén tapasztalja minden nap
a politikai helyzetet, ki kérdőjelezné meg?! Pedig hát látjuk, ki dönti el,
igaz-e. Szóval innentől miért is fogunk több igaz információhoz hozzájutni?
Melyek jobban segítik majd a tájékozódásunkat a világban?
Végül pedig, hál’
istennek egy szimpatikus gondolat is elhangzott a Tanár Úrtól J
Még pedig végigvettük,
hogy akkor most időt nyerek, hiszen az Androidos telefonomon ott lesz minden
egyes portálom és egyebem, ott lesz a rengeteg info egy helyen, másodpercekre
tőlem, azonban az információ mennyisége akkora, hogy az feldolgozhatatlan,
rengeteg időt igényel (nem mellesleg, frusztrációt). Tehát, ugyan ott tartok J Ne értse senki félre, de azért ez
tetszett J
Küzdjön meg ezzel a
dilemmával, aki akar! J
Hú, ez a hangvétel a bejegyzés végére engem is teljesen felborzolt! Úgy gondolom, hogy igazad van abban, hogy az oktatás sok téren javíthatna a szemléletünkön, a kultúránkon, a viselkedésünkön és az egész internet/információs társadalom kérdéshez való hozzáállásunkon, DE az iskola "csak" a második szocializációs közeg. Ott van a család. Aztán majd ott van a munkahely. Picit úgy érzem, nem szabad mindent az oktatás rovására írni (annak ellenére, hogy biztos van mit).
VálaszTörlésA dilemma - ezzel mindannyian küzdünk. Ez a sok blogban, kommentben emlegetett szemléletváltás kérdése. Ott van, de mégsem tudom feldolgozni. (Ez egy maximalista ember számára kiváltképp frusztráló...)
Köszi, hogy kommenteltél! először is :) Másodszor. Igazad van! Nem szabad mindent az iskolára hárítani. De ha arra gondolok, hány órát töltünk ott, beleférne több, a haladó, korszerű szemlélet "átcsöpögtetésérből". Egyébként azt látom, hogy a munkahely úgyis rákényszerít, hogy megtanuljam az új módszereket, eszközöket. Az más kérdés, mi van akkor, ha egy állásinterjún elmondhatom magamról, milyen eszközök birtokában vagyok. Lehet hogy előny, de még senkitől nem hallottam, hogy ezeket leírta volna önéletrajzban, vagy ilyesmi. Amellett, biztosan jó pont, ha egy hétfői hétindító megbeszélésen valami fontos kérdésnél be tudom dobni, hogy így és így talán előbbre jutnánk(egy videó konferenciával, vagy facebook csoporttal, eseménnyel, stb.) Mégis tartok tőle, kapcsolódik-e ez szorosan ahhoz, hogy a munkámban jobban fogok boldogulni. Mert akkor minek?
VálaszTörlésNekem pont a napokban javasolták, hogy milyen jó lenne, ha az elearning világában jártasságra tennék szert, és a cég ezen irányban elkezdhetne terjeszkedni, fejlődni (felnőttképző és pályázatíró szervezet). Szóval szerintem van esély, hogy igen, hasznos amit csinálsz! De lehet az is, hogy most még nem látjuk, hogy miért is kell ez, lesz-e rá valaha szükségünk, de sosem lehet tudni. (Ezt Vicze Gabi feszegette: http://gvicze.blogspot.com/.) De ha mindenhez úgy állunk hozzá, hogy nem látom MOST értelmét, és nem látom, hogy a JÖVŐBEN lenne értelme, ezért nem nagyon csinálom, akkor semmit nem fogok nagyjából csinálni (vagy jóval kevesebbet, mint amit lehetne), és akkor mi értelme mindennek? (Sarkítok, de így látom...) Minden annyit ér, amennyit kiveszel belőle!
TörlésTeljesen igazad van! Mindig mérges is vagyok magamra, amikor nem teszek ügyekért. Amúgy rájöttem, hogy annak a kérdését feszegettem, nem elég-e majd akkor tudni, amikor kell, ez alatt értem a "learning by doing" dolgot. Persze az nagyon lassú, hiszen a vezetőség kitalálja, és mennyivel jobb lenne már másnap csinálni, hiszen én tudom! :)
TörlésAmúgy ez a feladat amit végzünk, pont ilyen. Learning by doing. ezért is kezdtem bele. nekem így mindig, mindent könnyebb volt megtanulni, bár biztos sokan gondolják,h ez a nem szorgalmasok, nem céltudatosak menekülő útja... :)