2012. április 15., vasárnap

Internet és értékrend, Internetezés és kultúra, Divatos tévképzetek

Part 1.

Kissé bonyolult és összetett. Szándékosan használtam fel a teljes, órán elhangzott címet. Már ez önmagában jól mutatja, milyen sok oldalról közelíthetjük meg az Internetet, mint kutatási témát. 

Elgondolkozhatunk azon, vajon az értékrendünket befolyásolja-e az, hogy felhasználók vagyunk? Lenne, aki azt mondaná, bizonyára, hiszen például az Internet által az egész világra rálátásom van, tehát bővíti a világról alkotott képemet, tehát esetleg toleránsabbá, elfogadóbbá tehet. 

Arra is gondolhatok, hogy negatív irányban befolyásolja az értékrendünket, hiszen az anonimitás például rengeteg kaput nyit meg számunkra, következmények nélkül. A rengeteg adatlopás, a tartalom nélküli, minősíthetetlen kommentek özöne, a felnőttartalmú oldalak megalázó mivolta, no meg az a rengeteg bűncselekmény, mely az orrunk előtt zajlik és szinte észre sem vesszük őket, nos ezek minden tekintetben rombolják értékrendünket. 

Akadhat olyan, aki viszont azt mondja, nincs ezen mit vizsgálni. Az internet csak egy új platform. Ami eddig az utcán, vagy a telefonban, netán újságban zajlott, az most az Interneten (is) történik. Miért kéne ebbe többet beleképzelni?! 

Mind a három nézőpont lehet igaz, és lehet erősen támadható is. Mind a három pontban akadt olyan megállapítás, amivel bárki szívesen azonosulna, de biztosan írtam olyat is, mely majd számos kritikát vált ki :)

Ez után következik az Internet és kultúra viszonya. Arról, hogy van digitális kultúra, már volt szó. Ez egy másik téma. Most arról van szó, hogy hogyan kell kulturáltan létezni az Interneten. Ugyanis gyorsan írni már mindenki tud, aki használ gépet. Böngészni szint úgy. Viszont élni, és létezni, már kevésbé. Nem ismerjük a kereteket. Ahogy a való életben tudjuk, vannak szabályok, úgy azt is tudjuk, hogyan kell cselekednünk ahhoz, hogy valamely csoportba soroljanak minket. Most nem arra térnék ki, hogy a társkeresőkön az ember annak adja ki magát, akinek akarja, hanem arról, hogy például mit és hogyan illik megírni egy SMS-ben, és mikor szükséges feltétlenül az elektronikus levelezést használni, bármiféle egyéb kommunikációs forma helyett. 

A Divatos tévképzetek megnevezés elsőre nekem nem mondott sokat. Az előadást hallva viszont megnyugodtam, csak arról van szó, hogy mi emberek, akik állítólag olyan remek emberismerős vagyunk, remek intuíciós készségekkel rendelkezünk, na meg persze tökéletesen tudjuk mindenről, hogy az micsoda, az Internettel kapcsolatban mintha kissé el lennénk tévedve. Ezeket a tévedéseket érdemes újragondolni. 

Ha a kulturált jelenlétre gondolunk az Internet kapcsán, akkor érdemes ott kezdeni, hogy nem vagyunk egy helyen térben és időben. Tehát szükségképpen azonos élethelyzetben sem vagyunk! Ebből pedig az következik, hogy igen toleránsnak kell lennünk a másikkal szemben. Megeshet, hogy az üzenet, mely számunkra egyértelmű és világos, a másik számára alig értelmezhető, nem aktuális. Ezekkel az eshetőségekkel számolnunk kell. Viszont azt a rengeteg időt, melyet magányban, személytelenségben töltenénk, ez által megtöltjük személyességgel. Érdekes gondolat :)

Sőt, mi van akkor, ha azt mondom, a kultúrát nem hogy rombolja, elfedi az Internet, hanem plusz egy teret biztosít, ahol a kultúrát gyakorolni, éltetni lehet! Így már egészen más a kép. Abszolút az Optimisták 20%-os táborát gyarapítom e tekintetben. 

A kultúra már létezik. Lejegyezték, megőrizték, amit lehetett. Ami ez után következik, az pedig automatikusan kerül megörökítésre. Miért lenne az baj, hogy a kultúra új tereket kap megnyilvánulni? Abban biztos vagyok, hogy a kultúra nagyban meg fog változni. De elsősorban nem hiszem, hogy maga a kultúra, sokkal inkább a megnyilvánulása fog megváltozni. Az, hogy hogyan, hol találkozhatunk kultúrával. Más tekintetben szerintem csak egyel több alkalom, hely nyílt arra, hogy kultúra szülessen, és hogy kultúrára bukkanjunk! 

Az, hogy valami sokkal több ember számára válik elérhetővé, nem jelenti a produktum minőségi romlását, hígulását. Mozart zeneművei sem lettek attól rosszabbak, hogy minden általános iskolás kisgyerek találkozik egy-kettővel közülük. 

Készült egy felmérés, mely az Internettel kapcsolatos attitűdjeinket próbálta felmérni. 1-10ig lehetett értékelni, hogy a kitöltők mekkora szerepet tulajdonítanak az Internetnek társadalmi és egyéni változások szintjén. Ami számomra érdekes volt, hogy semmilyen tekintetben sem született elsöprő eredmény. 
Mit értek ez alatt? 

Az én értelmezésemben, az órai prezentációban (Internet és attitűdök) bemutatott vizsgálati pontok esetében az átlagolt eredmények nem érték el a 4.7-nél magasabb értéket. Ez azt jelenti, hogy még csak 50%-osra sem értékelték az Internet befolyásoló szerepét a válaszadók. 

Mit jelent ez? 
Egyrészt azt jelenti, hogy a válaszadók rendkívül lebecsülik az Internet erejét! Másrészt valami olyasmit is sugall, hogy alig ismerhetik az Internet adta lehetőségeket, így nyilván válaszaikban is visszafogottak voltak, mivel ma a felhasználók itthon nem tekinthetők túl tudatosnak. Más, fejlettebb felhasználói réteggel rendelkező országban például szerintem nagyobb szerepet tulajdonítottak volna az Internetnek a tekintetben, hogy a közösségépítés legjobb eszköze, illetve, hogy kiteljesíti a kultúrát
Harmadrészt azt is jelentheti, hogy ha ezekben a ppt.-én említett kardinális kérdésekben szerintünk alig van az Internetnek szava, akkor miért aggódunk? Akkor mire az a sok szkeptikus hang? 

A következő dián az Internethasználat és változás témáját láthattuk. Érdekes, hogy az első negatív tényező az 5. helyre szorult, tehát az első 4 helyen abszolút pozitív, jó változásokat olvashatunk. Az alsó, negatív irányú változások számomra semmi mást nem mutatnak, csak azt, hogy aki csábítható, az el is csábul. 

Úgy gondolom, nagyon fontos lett volna itt megvizsgálni, hogy akiknél pozitív változások mentek végbe, azok egyébként milyen emberek. Összeszedett, optimista, boldog, sportoló emberek-e? Személyes véleményem, hogy szerintem igen. 
Azok pedig, akik az Internet hatására kevesebbet sportolnak, kevesebbet beszélgetnek a családjukkal, stb. valószínűsíthető, hogy ezekkel a dolgokkal már előtte is hadilábon állhattak.

Itt jegyzem meg, általánosítottam, tudom, de mégis, nem lepődnék meg, ha további kutatások igazolnák a feltevésemet. 


Na igen, kanyarodjunk vissza kicsit az Internet és kulturált jelenlét viszonyához. Az E-etikett remek támpontot adhat bárki számára, aki bizonytalan, mit illik és mit nem. 
Itt külön felhívják a figyelmünket az anonimitás problémájára is. Azt mondják, ne éljünk vissza ezzel a lehetőséggel, sőt, alapvetően ne is éljünk ezzel. E tekintetben még nem foglaltam állást. Végül is ki mondja meg nekem, hogy ki vagyok én? Miért ne lehetnék ott álnéven, és mondhatnám el valós véleményemet. A közösség veszteni nem nagyon veszthet, viszont egy értékes véleménnyel gazdagodhat. Az egyedüli vesztes, úgy gondolom maga az anonimitása mögé bújt személy lehet. 


Az órán elhangzottakkal kapcsolatban megütötte a fülemet pár dolog, ezek következnek: 

1. Az optimisták szeretik hangoztatni, mennyit kapnak az Internet által. Információhoz jutnak, alkalmazásokhoz, lehetőségekhez. Arra már kevésbé gondolunk, ők mennyit vesznek el tőlünk! Én, aki nem nagyon érdeklődöm az Internet világa iránt olyan mértékig, hogy a dolgok mögé nézzek, nem is nagyon tudom, mit vehetnek el tőlem. Amit értek az az, hogy elvehetik az adataimat, a meglévő információimat. Ez akár a minden is lehet. Az a nagy kérdés, hogy mi lesz ennek a következménye?! Mert megállítani nem lehet a folyamatot. Vannak, akik nem fizetnek NetBankon keresztül, vagy kártyával, vagy igyekeznek a személyes kommunikációt nem a céges levelezésen keresztül intézni, nem létrehozni Facebook profilt. Meddig? Hatékony ez? Nem hiszem. 

2. Vannak, akik szeretik hangoztatni, a személyes kapcsolat mindig tökéletesebb lesz az elektronikus kommunikációnál. Azonnal felmerült bennem a kérdés: Miről beszélünk? Hát lehet egyáltalán tökéletes a személyes kommunikáció? Ha akarok a másikra figyelni, azt a telefonon, chat ablakon keresztül is megtehetem, ha meg untat a téma, akkor face to face is belealudhatok a másik monológjába. 
Természetesen egyetértek, az offline beszélgetés a legszívmelengedtetőbb, de azért a tökéletességgel, mint elvárással jönni, igazán álszent dolog lenne... 

Mára ennyi. Nem pongyolaságból, hanem direkt hagytam ennyire nyitottan a gondolataimat. Hátha gondolatébresztő kritikákat is megjegyzéseket kapok, és akkor úgy értékes heti másodikat lehetne alkotni :) 

20 megjegyzés:

  1. Kedves Anna!

    "Sőt, mi van akkor, ha azt mondom, a kultúrát nem hogy rombolja, elfedi az Internet, hanem plusz egy teret biztosít, ahol a kultúrát gyakorolni, éltetni lehet!" számomra is úgy tűnik, hogy az internet rengeteg lehetőséget biztosít a kultúrának, illetve az interneten lehetséges a kultúrát "rögzíteni" is. Hiszen lehet digitalizálni a könyveket, képeket, szobrokat és minden egyéb műalkotást. Ezen túl akár egy művészettörténet órán (remélem a jövőben bármelyik) múzeumot meglátogathatnánk vizuálisan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy egyetértünk! :) Nagyon jó gondolta, hogy a művészettörténet órán esetleg kilépjenek a diákok egy-egy múzeumba, a tanár vezetésével, és kissé maradandóbb élményt kapjanak egy-egy műemlékről, alkotásról. Az én műv.töri órám biztosan nem ilyen volt :) :(

      Törlés
  2. Kedves Anna!
    Épp mostanában esett szó arról, hogy a Google digitalizálja a múzeumok gyűjteményeit is, így megtörténik a Gabi által említett "rögzítés" és a kultúrának is plusz egy tere alakul ki: http://www.googleartproject.com/
    "Mozart zeneművei sem lettek attól rosszabbak, hogy minden általános iskolás kisgyerek találkozik egy-kettővel közülük." Nagyon optimista hozzáállás, hogy minden iskolás találkozna Mozarttal, de remélem igazad van!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak az általános iskolai emlékeimből indultam ki Mozarttal kapcsolatban.:)

      Törlés
    2. Kedves Anna és Bálint!

      Viszont ezzel a lehetőséggel egy plusz esélyt kap a megismerésre, és ez a lényeg! Több a valószínűsége, hogy meghallgatja itt Mozartot, mint hogy elvigyék osztálykirándulás keretében a Zeneakadémiára például. Ezért nem nagyon értem at, miszerint meg kellene különböztetni a kultúrát a kiberkultúrától, vagy a digitális kultúrától. Ezek mindenképpen egybeolvadnak.

      Törlés
  3. Kedves Lilla Anna! Kedves Gabi és Bálint, mint az előttem hozzászólók! Annyira egyetértünk, hogy szinte nincs is mit kommentelnem?! ... vagy még is? Tudjátok, annyira meglep időnkét az, hogy a kulturális közkincseknek, amiket Ti is említettetek, még van értéke! Pedig van, és az a tendencia, hogy azáltal, hogy még könnyebben lesz hozzáférhető nem veszít kincseiből, az életünk részévé vélik és ettől lesz értéke. Nem vélem tévképzetnek ezt a gondolatkörömet, hiszen ha mondhatok egy-két példát! Mozart zenéivel gyakran találkozom a virtuális térben is, és oktató videófilmek háttérzenéjéhez is alkalmazzák. Nekem pár éve még az is csodaszámba ment, hogy a MÜPA és hasonló intézmények engedtek belehallgatni a koncertekbe, művekbe; fotójegyet kellett vennem a múzeumban, ha haza akartam vinni az élményt ... most pedig már pár kattintással elérhetők az interneten és legálisan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tünde! Ha már Müpa, biztos tudsz róla, de azért ajánlom másoknak is, hogy egy ideje webcast keretében lehet követni élőben online bizonyos koncerteket. Bővebbet itt találtok: www.mupa.hu (ez itt a reklám helye :-))

      Törlés
    2. Nem is tudom, mit fűzzek hozzá, kedves Tünde! :) Nincs mit ragozni azon, milyen jó, hogy a művészet, kultúra és információ bárkihez eljuthat.Ha csak arra gondolok, hányan ülnek otthon, mert nem tudják elhagyni az otthonukat... Viszont van ennek egy másik oldala...ha a kiállítások, koncertek "ingyenesen megtekinthetővé" válnak az Internet által, akkor milyen pénzből kerül megrendezésre a következő alkalom?

      Törlés
    3. És milyen megoldás lenne az, hogy ha mondjuk otthonról is pénzért követhetnéd a különböző művelődési helyszínek rendezvényeit, csak mondjuk olcsóbban tehetnéd meg, mint a helyszínen. Szerintem lenne rá érdeklődés, mert sokan például nem jutnak el - vidéki lakhely, munka, kisgyerek miatt. A személyes jelenlét varázsa megmaradna, mint ahogy most is, de ugyanakkor talán egy plusz bevételt biztosítana magának az intézmény, sok ember számára pedig lehetőséget.

      Törlés
  4. Kedves Lilla! Azért szeretem olvasni a bejegyzéseidet, mert olyan stílusban írsz, amire nem lehet nem reagálni!:) Általában, most is, már olvasás közben jegyzeteltem: (a kommenteket előttem nem olvastam, bocs ha ismétlek!)
    1) Értékrend: én azt gondolom, hogy aki a neten csal, hazudik, „bűnözik” stb. az a való életben is. Akinek érték a becsület és az őszinteség, azt a személytelenség lehetősége sem fogja befolyásolni. Nem hiszem, hogy az internethasználat olyan erősen befolyásolhatja az értékrend alakulását, mint ahogy gondoljuk.
    2) Kultúra – értelmezésedben kulturált létezés. Ok. Kevesen tudják, hogyan kell élni és létezni. Ok. Igen, bár szerintem ennek is erősen köze van ahhoz, hogy az illető hogyan létezik a társadalomban. Aztán a gondolatmenetedet abbahagyod – kár:(
    3) „A kultúra már létezik.” – a kultúra nem a múlt! A kultúra körülvesz, folyamatosan alakul, alakítjuk.
    4) „De elsősorban nem hiszem, hogy maga a kultúra, sokkal inkább a megnyilvánulása fog megváltozni.” Valami ilyesmire utaltam én is a blogomban, ámde hozzáteszem, szerintem a kiberkultúra, ami több mint a digitális kultúra az én értelmezésemben, valami egészen sajátságos, és más kultúra-értelmezést kíván.
    5) „Az, hogy valami sokkal több ember számára válik elérhetővé, nem jelenti a produktum minőségi romlását, hígulását. Mozart zeneművei sem lettek attól rosszabbak, hogy minden általános iskolás kisgyerek találkozik egy-kettővel közülük.” – nem a hozzáférés miatt hígul a minőség, ezt senki nem mondta. A web 2.0 miatt sérülhet – vagyis hogy bárki szerkeszthet is. Azért a Mozart feldolgozásokat nem nagyon bírnám…
    6) „Egyrészt azt jelenti, hogy a válaszadók rendkívül lebecsülik az Internet erejét!” – vajon a felvetett kérdések, változások terén tényleg az internetnek van relevanciája? (Indokaim lásd a blogomban: www.kalmanterez.blogspot.com)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Teréz!
      Nagyon szimpatikus a gondolatmeneted!
      Ami a Mozart feldolgozásokat illeti, azért van rá jó példa is, ha esetleg érdekel: http://www.youtube.com/watch?v=MmgKiYAq75Q

      Törlés
    2. Kedves Bálint!
      Ez tényleg jó:) Nem hiába a szakértelmed... :D
      De remélem, hogy a valós gondolatom is átment a Mozart-témában! (Szerintem nem volt teljesen jó példa.)

      Törlés
    3. Jaj, Teréz, köszönöm az észrevételeket, bár attól tartok enyhén fogalmaztál azzal kapcsolatban, hogy a blogomhoz mindig hozzá lehet szólni... Attól tartok annyi hülyeséget írok, hogy ahhoz már muszáj hozzászólni.. :)
      Az első pontoddal kapcsolatban teljesen egyetértek. Nem tudom, a blogomból az olvasható-e ki, én máshogy gondolom, remélem nem. Valóban, a tartós, stabil értékrend nem hígul attól, mert az Internet lehetőséget adhat rá. Maximum arról lehet szó, hogy olyan véleményeket, melyeket pl. a munkája miatt a személy nem nyilváníthat ki, azt itt anonim módon megteheti. De ez csak véleménynyilvánítás. Viszont aki komoly agressziót fed el, vagy perverzitását leplezi a mindennapokban, az bizony "kitörhet" a neten. Rengetegen lehetnek ilyenek.

      A kulturált létezést úgy értettem, hogy például nem tanultuk meg, hogyan illik e-mailt írni. Nagyon megdöbbentő számomra, hogy azt mindenki tudja, egy angol levél hogyan nézzen ki, hiszen ez alapkövetelmény a nyelvvizsgához, de hogy egy magyar e-mail hogyan nézzen ki, azt nem tanuljuk meg. A megszólítástól kezdve, ezer kérdés felmerülhet. Így viszont már van differencia. Attól még mert az egyén kulturáltan létezik az életben, az új platformok használata tekintetében még elkövethetünk hibákat. Erre gondoltam.

      Végül pedig :) Attól még mert Te tartasz a Mozart feldolgozásoktól, fontos, hogy ezek létrejöhetnek. Soha nem lehet tudni, mikor születik valami zseniális (ahogy a fenti példa is mutatja) :)

      A Mozartos példa egyébként lehet, hogy kívülállóként olvasva nem a legjobb, a magyarázat csak annyi, hogy Ő ugrott be elsőként, amikor kerestem az emlékeimben, mi az, amit "mind" tanultunk, egyetemes, és érték maradt.

      Törlés
  5. Kedves Lilla! Egyáltalán nem írsz hülyeségeket! :-)

    VálaszTörlés
  6. Kedves Lilla!

    Én is szeretek hozzászólni a bejegyzéseidhez, mert bátran nyúlsz a témákhoz és nagyon őszinte vagy:-) Csatlakoznék Mariannához, nem írsz hülyeségeket.

    A "kultúra digitalizálását" optimistán szemlélve nem érzem problémának, amíg arról szól, amit Bálint is írt, vagy ha órán hallgatják a gyerekek a komolyzenei műveket. Sőt fontos is, hiszen nem lehet minden énekórán koncertre menni. Én nem is a web2-es eszközökben látom a veszélyeket, hanem abban, ha úton-útfélen találkozunk valamilyen csökevényes változatával, például mobilcsengőhang vagy Mona Lisás bögre. De ez nem függ össze szorosan az internettel, hacsak abból a szempontból nem, hogy ha valamit könnyen elérek, megkapok, akkor az értéktelenné válhat, vagy azt gondolom, hogy a valóságban sem nyújthatna többet, így megelégszem a "másolattal". Ebben a kérdésben egy picit vitatkoznék Tündivel, fotón szerintem nem lehetett hazavinni az élményt, maximum csak valamilyen lenyomatát mint ahogyan az interneten is csak a lenyomatát tudjuk megnézni vagy meghallgatni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Orsi, teljesen egyetértek Veled ebben. Az igazi értéket kétségkívül akkor kapod meg, ha nem fényképen viszed haza, vagy nem az interneten hallgatod meg azt. De kíváncsi lennék, hogy például hány gyerek találkozik Mozart-tal a populáris dolgok révén (póló, karikatura, mesekönyv, még a musical is nagyon sok emberrel megszerettette). Ezek mind-mind plusz lehetőségek, amik nyomát követve eljuthatsz hozzá, a munnkásságához, és megtalálod az igazi értéket is.

      Törlés
    2. Orsi, Tündi, mind a kettőtökre reflektálnék.
      Orsi, azt írod, nem tartod jónak, hogy értékesnek minősített műveket, alkotásokat feldolgoznak, sokszorosítanak, gagyi minőségben ráadásul. Sajnos azt kell hogy mondjam, szerintem nem ítélkezhetünk. Külön választanám azt, aki feldolgoz egy alkotást. Őt szerintem nem minősíthetjük. Egyrészt, mert nem lehet tudni, mit alkotott..másrészt azt sem lehet tudni, hozzá képest, ez szemét vagy értékes alkotás. Az Internet sem ítélkezik, teret ad mindenkinek. Aki ezzel él, azt nem érdemes szerintem elítélni, maximum kikerülhetjük.
      Aztán Tündi nagyon szimpatikus gondolatot osztott meg, soha nem lehet tudni, kihez jut el egy gagyi másolat, ami felkelti az érdeklődését, utána néz, eljut az eredetihez, és máris ott az eredmény. Ha nem jut el oda, akkor pedig van egy gagyi bögréje. Ezzel senki nem lett több, vagy kevesebb. Ez a fogyasztói társadalom.
      Orsi, köszönöm az első mondataidat! :)

      Törlés
  7. A felmérés során én nem gondolnám, hogy az emberek ezzel a 4-es legjobb eredménnyel lebecsülnék az internet fontosságát. Ezt én ahhoz tudnám kapcsolni, amit egyszer már írtam a kommentelés és a blogolás során, hogy sokkal könnyebben adunk negatív véleményt valamire, mint pozitívat. Szerintem ezt figyelembe véve egyáltalán nem rossz ez a 4-es eredmény.
    Nemrégiben kitöltöttem az ELTE-ről szóló kérdőívet az ETR-ben. Nagyon nehezemre esett 5-öst adni bármire is, és nem feltétlenül azért, mert ennyire utálnám az iskolát, és ráadásul pont ezt. Egyszer nagyon érdekelne egy ilyen felmérésből, hogy a válaszadők hány százaléka mert maximális pontot adni, és melyik kérdésekre adta azokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy igazad van, és valóban 10-ből a 4-es átlag eredmény nem rossz. Kéne egy vizsgálat erről. Nem győztél még meg azért :), hogy ha kifejezetten erős véleményük lett volna adott kérdésekben, akkor is inkább a 5-ös érték alatti tartományokban jelölgettek volna.

      Törlés
  8. Kedves Lilla!

    Egy kicsit vitatkoznék még (nem csak azért mert még hiányzik egy-két kommentem:-))
    A bögrét, csengőhangot, egyéb "gagyikat" (én csökevényesnek neveztem) nem minősítettem, akinek tetszik, vegye, vigye. Nem mondom, hogy én teljesen kivétel vagyok alóla. Viszont erőteljes gazdasági érdek van ezek legyártásában és nem igazán tudok elképzelni olyan szituációt, hogy valakinek megtetszett a Carmen egyik betétdala mobilcsengőhangként és ezért elment megnézni Bizet operáját:-)

    "Egyrészt, mert nem lehet tudni, mit alkotott..másrészt azt sem lehet tudni, hozzá képest, ez szemét vagy értékes alkotás." - A gondolat első felét nem értem, a második felét pedig nem tudom egy mobilcsengőhangra vonatkoztatni.:-) Tündivel egyébként egyetértek, de ő nem igazán gagyi másolatokat említett szerintem.

    VálaszTörlés