2012. március 10., szombat

Digitális kompetencia, digitális műveltség, digitális állampolgárság 3.1

A héten a kompetenciákról esett szó. Alap kompetenciákról, kulcs kompetenciákról, tanári- és tanulói jártasságokról. Nagyon érdekes a téma, hiszen ezekről lehet vitázni, nem is lezárt folyamatokról van szó, ráadásul úgy érzem, e tekintetben talán azért könnyebb változni, változtatni, mert a kompetenciák fejlesztése nem elsősorban technológiát igénylő feladat, tehát nem kell azonnal a pénzhiányra hivatkozni...

Kőfalvi Tamás e-tanítás című könyvében, melyet 2006-ban adtak ki, arról ír, nagyon fontos a tanári kompetenciákat korszerűsíteni, az e-learning aktív használatát hangsúlyozni, segíteni. Így a könyv ehhez nyújt nagy segítséget leendő és már aktív tanároknak. Érdekes lenne megvizsgálni, hogy ha a könyv 2006-ban már elérhető volt, tehát első olvasói már végeztek az egyetemmel, vélhetően tanítanak, sikeresen elsajátították-e a könyvben olvasottakat, illetve használják-e a mindennapi gyakorlatban (természetesen minden olvasót érdemes lenne megkérdezni).

Érdekes gondolat volt a kurzus harmadik hetében, hogy a technika megléténél sokkal fontosabb a kompetenciák kialakítása, fejlesztése. Tehát írás-, olvasási készség, ok- okozati kapcsolatok felismerése, ismeretek bevésése és előhívása (ez aztán egészen furcsa, hiszen már a mi oktatási folyamatunkban elhangzott, hogy sokkal kevesebb tudásanyagra van szükségünk, fontosabb azt tudni, hogyan/hol kereshetünk utána az ismeretnek)! Persze aztán kiderült miről szól ez! Tehát arról van szó, hogy akik nem tanulásra használják, tovább menve, nem tudják megérteni, hogyan lehetne tanulni a számítógépről, internetről, azoknak az alapvető kompetenciáik hiányoznak. Tehát nem a számítógép és internethasználat megtanítása az elsődleges, hiszen alap kompetenciák nélkül, akkor sem lesz sikeres az oktatási folyamat.

Tehát ne a technikában keressük a hibát, ahogy a Tanár Úr is mondta, hanem magunkban. Na ez már nehezebb feladat, én is hajlamos vagyok a rendszert hibáztatni, bár megjegyzem, a rendszert hibáztatni nem csak annyit tesz, hogy közlöm, rossz a számítógépem, ez azt is jelenti, rossz, ahogyan arra tanítanak, hogyan tanuljam meg a számítógépet megtanulni. Nyilván, biztosan van, akinek ez ugyan azt jelenti.

A kompetencia fogalma számos meghatározást rejt, mégis, röviden összefoglalva, az alap kompetencia nem más, mint ismeretek, az ez irányú attitűdöm és kapcsolatos értékeim. Az ismeret esetünkben azt jelenti, hogy felhasználó vagyok, úgy is mondhatnám, alkalmazó. Amennyiben pedig nyitottan, pozitívan és érdeklődően állok például a tanuláshoz egy távoktatási csoportmunkához, már az attitűdöm is a helyén van. Na de ha még  azt is gondolom, hogy hasznos munkát végzünk én, a tanár, a csoport, és úgy érzem, létrehozunk valami hasznosat, na akkor rendelkezem egyfajta kompetenciával az IKT világában.

Talán könnyűnek tűnhet, mégis roppant nehéz dolgokról van szó. Már eleve az ismereteink hiányosak, sőt, rosszak lehetnek! Rengeteg idő, mire ezt hajlandó vagyok felismerni, változtatni rajta, hiányzó ismereteimet pótolni. Ha pedig pesszimistán, fenntartásokkal állok egy új programhoz, technikához, még nehezebb dolgom van. Az attitűdünk borzasztó nehezen változik, talán még ennek is a legkönnyebb módja, ha jó tapasztalatok érnek mondjuk a távoktatásban, úgy meggyőzhető vagyok. A külső körülmények nagy mértékben tudnak befolyásolni, itt érzek némi kapcsolatot a fejlesztések fontossága és a termék hatékonysága között. Hiszen egy jól kitalált távoktatási csomag, melynek külalakja, szövegezése, formavilága már önmagában "szimpatikus", sokkal gyorsabban befolyásolhatja az egyén attitűdjét, az más kérdés, hogy ez hosszú távon nem elég! Hosszú távon van szerepe az értéknek. Hiszen ha úgy érzem, hasznos amit teszünk, alkotunk, az képes a pozitívvá változott attitűdömet bebetonozni. Tehát valóban, sok múlik a fejlesztéseken, de persze, még több az egyén elhatározásán.

Nagyon fontos, hogy a tanulási kompetenciákra ugyan úgy szükség lesz ez után is. Tehát a fent sorolt képességek, készségek alapvetően szükségesek az online, vagy Blended (itt egy nagyon világos, jól érthető példa rá) vagy más tanulási módszerek sikerességéhez. A kérdés tehát nem ez, hanem az, hogy biztos, hogy ugyan azokról az írás- olvasási készségekről beszélünk-e? Nem lehet, hogy mégis kicsit más fajta olvasási készség kell? Vagy ha ugyan az is kell, azért lehetne a módszert korszerűsíteni, nem biztos, hogy az azonnal rosszhoz vezetne...

Ha megnézzük az ISTE tanulóknak készített kompetencia térképét,  látjuk, hogy nekünk (magamat midig ide fogom sorolni szerintem :)) kreativitásra, fejlesztő készségre, kommunikációs- és együttműködő képességre, kritikus gondolkodásra, problémamegoldásra, illetve például digitális állampolgári kompetenciákra van szükségünk. Ezek tipikusan olyan jellemzők, melyekről nincs papírom, hogy rendelkezem-e velük. Olyan értelemben nincs papírom, hogy az iskolában soha nem mondták, kreatív vagyok-e. Ezzel csak azt akarom mondani, onnan látszik,hogy a dolog még gyerekcipőben jár, hogy nincs egységes követelményrendszer, nincs egységes mérce. Hogy ezekkel rendelkezem-e, az majd a munkahelyemen kiderül! Mivel azonban minden állásinterjúra úgy kell menni, hogy tisztában kell lennem előnyeimmel és hátrányaimmal, személy szerint nagyon örülnék már valami mérő programnak, hogy ne hasraütés szerűen kelljen minden állásinterjún "hazudnom" valamit magamról.


Kíváncsi voltam a tanári kompetenciákra is, melyek például a tanuló tanulási és kreativitási képességeinek kialakítása, tanítási tapasztalatok a digitális világban (tehát számítógépes, online környezetben), továbbá digitális munka- és tanulási tapasztalatok, digitális állampolgárság vezetőkészség. Ezek csak példák, kérdés, hánnyal rendelkezik egy tanér ma? Különböző tapasztalataim vannak, de döbbenetes, hogy a jelen képzésemben az oktatók sok esetben alig tudják bekapcsolni a gépet, a többit nem is mondom. Az általános iskoláról nem nagyon tudok beszélni, ott alig került elő számítógép, én is még az írásvetítő korában jártam iskolába :)

Sok szó esett a digitális írástudásról, mint kompetenciáról. Rab Árpád 2007-ben megjelent, a Digitális kultúráról szóló írása nagyon hasznos e tekintetben, világossá teszi, pontosan mi mit is jelent. Az információs írástudás például "nem bizonyos eszközök kezelésének képességét jelenti, hanem az információ elérésének és felhasználásának képességét. Az információs társadalom polgára a jövőben nem élhet meg nélküle."
Tovább menve, az, aki nem képes értő módon feldogozni egy szöveget, képet, hangot, mely multimédiás üzenetként érkezik, az nem rendelkezik a digitális írástudás képességével, de kompetenciájával sem.

"Az információs írástudás fejlesztése tehát nem a technikai eszközhasználat, hanem a fejekben lezajló tudatos érdekérvényesítési gondolkodásmód vagy gondolkodási forma fejlesztését jelenti. Felismerni egy információ hiányát, megkeresni, megtalálni és feldolgozni azt, majd felelősséggel felhasználni a későbbiekben nyilvánvaló, hogy az információs írástudás fejlesztése egyszersmind a kritikai gondolkodás fejlesztését is jelenti."

6 készséget fogalmaz meg a könyv, melyek feltétlen szükségesek a digitális írástudáshoz:
- A feladat meghatározása, a hiány felismerése
- Az információ megszerzésének stratégiája
- Hely és elérés
- Az információ használata
- Szintézis (elemzés, munkavégzés)
- Értékelés


Fontos egy képzés megtervezésekor szem előtt tartani ezeket a kompetenciákat, hiszen amikor kitűzök egy képzési célt, azt is szem előtt kell tartanom, hogy a cél komplex. Nyilván valamilyen tudásanyag elsajátítására fog irányulni, azonban kulcskompetenciák nélkül mit sem érünk a tudásunkkal. Ehhez viszont nagyon alaposan, tudatosan kidolgozott módszertanra, oktatási folyamatra van szükség, mellyel kapcsolatban még hadilábon állunk, nyilván mert alulmotiváltak az illetékes személyek. Sajnos! Hiszen jó lenne fejlődni...

Egyetértek azzal, hogy a gyerek attól még mert bennszülött, nem lesz kompetens. Tehát nagyjából egy egyszerű felhasználó. De komolyan, utoljára kérdezem és akinek van még kedve, válaszolja meg, mitől lenne digitális kompetenciája. Nem értem, miért kell erről egyáltalán beszélni. Eddig is nagyjából az emberek azt tudták, amit megtanítottak nekik, vagy amire felhívták a figyelmet, hogy tanulják meg, illetve amire rákényszerítette az élet őket. Én sem rendelkeztem 3 héttel ezelőttig digitális kompetenciákkal, mert nem hogy nem fűzött hozzá érdek, ami ennél sokkal fontosabb, hogy nem is tudtam róla, hogy fűzhetne hozzá érdek. Szerintem a mai gyerekek is így vannak ezzel Ha pedig azt a megállapítást elfogadjuk, hogy a tanárok több digi kompetenciával rendelkeznek, mint a tanulók, akkor rajtuk a felelősség, hogy ezt megmutassák. Hozzáteszem, van egy olyan érzésem, a tanárok sem zsenik, vagy extra tudatosak, mindössze a munka világában való lét ilyen irányú nyomása nehezedik rájuk.


Érdekes belegondolni, milyen lesz a jövő...páran javasolták, gondolkozzunk el rajta. Talán olyan, hogy nyelvtan órán megtanuljuk a blog írás formai követelményeit, eetikettet tanulunk, irodalmon e-mailt kell írni különböző témákban, továbbá elemezni kell blogokat formailag, tartalmilag. Ha valami nem tetszik, máris twittelek a tanárnak, aki ha hosszabban válaszolni, írja is vissza az e-mailt. A többiekkel facebookon megbeszéljük a feladatot, az órai jegyzetek pedig özönlenek tanulótól tanulónak. Hétvégente virtuális környezetben össze ülünk, és a letöltött könyvekből kinyomtatott pár oldalból igyekszünk visszaemlékezni, milyen volt könyvet olvasni. A városban pedig külön élményterem épült, melyben külön kifejlesztett könyvillatú  illat szérummal és egyéb illusztrációk segítségével érezheted át a könyvtárba járás élményét.

Visszatérve a kompetenciákhoz és a digitális identitásom felépítéséhez, szeretném elmondani, hogy haladok! :) Tegnap elkezdtem létrehozni a fogalomtérképemet, a twitteren már 25 feletti a twittjeim száma, továbbá felpakoltam magam a linkedin oldalára is! Sőt, nem tudom feltűnt-e a kedves olvasónak, de végre rájöttem időt és energiát nem kímélve, hogy hogyan kell egy-egy szó mögé rejteni a linket!!! Komolyan mondom, egy új világ tárul elém hétről hétre! Egy bajom van még, az RSS. Nem is értem, mire van? Nem olvasok híreket, itt kezdődik. De úgy egyébként...regisztráltam, bekönyvjelzőztem, itt van, de még nem jutottam el odáig, hogy ezt is helyretegyem. A jövő héten ez következik! :) Ja, és beleírok a közös dokumentumba ha nem baj, MOST! :)

Szép napot neked! :)

2 megjegyzés:

  1. „mitől lenne digitális kompetenciája” – éppen erről beszélünk, hogy nincs! Szerintem a KONNEKT csoport a múlt héten pontosan ezt mondta ki, attól, hogy „bennszülött” (amúgy én, és sokan mások is e fogalmat már inkább el is hagytuk), nem rendelkezik azonnal digitális kompetenciákkal.
    Írod, hogy az állásinterjúra jó lenne, ha tudnád előnyeidet és hátrányaidat is, hogy ne kelljen „hazudnod”. Szerintem ez önismeret. Manapság a képzések kompetencia alapúak, így a diplomád igazolja, hogy milyen kompetenciákkal rendelkezel (de ugyanígy egy szakképzési oklevél is). Persze más kérdés, hogy valóban ez fejlődik-e a képzés során – elviekben igen. Így nem kell hazudnod. De ha jól értem, Te önmagadat nem tudod megítélni, is inkább mások mérjenek le és mondják meg, hogy mi az előnyöd-hátrányod és mit mondj az interjúztatónak?
    Az RSS pedig jelzi az olvasatlan blogokat… Jelenleg a fb-ra is kiposztoljuk őket, így talán nem használod, de erre való amúgy.

    VálaszTörlés
  2. Weszely Orsitól: Kedves Anna, én észrevettem a linkkészítési tudásodat, sőt, nagyon meg is örültem neki, hogy új lapos megnyitást állítottál be! Ezért külön köszönet:-)

    Az értékekről szóló fejtegetésed: "Hosszú távon van szerepe az értéknek. Hiszen ha úgy érzem, hasznos amit teszünk, alkotunk, az képes a pozitívvá változott attitűdömet bebetonozni." segített megvilágítani számomra, hogy valójában mi is a szerepük, és így már egyet is tudok érteni, hogy fontos a kompetencia ezen összetevője.


    Válasz: Jaaaj, köszi, hogy reagáltál :) Az külön jó, ha tudtam segíteni. Én szeretem a hallott szabályokat értelmezni, kicsit leegyszerűsíteni, és mindig modellezni az életben. Most is ezt tettem, örülök, ha így az érték szerepe a nagy kompetencia 3asban világosabbá vált :)

    VálaszTörlés