Sokan írtak a digitális állam
határairól, szabályairól, az állampolgárság feltételeiről. Ezek már szinte jogi
kérdések, ráadásul nagyon messze vagyunk még attól, hogy aktuálisnak érezzem,
nekem is ezt a témát boncolgatni. Amit közelebbinek, valósabbnak és aktuálisabbnak
érzek, az a digitális műveltség, digitális kultúra témakörének újra gondolása.
Szeretnék különböző írásokat
feldolgozni, sorban, hogy aztán ezek megismerésén keresztül kirajzolódjon, mik
is ezek a fogalmak ma, Magyarországon.
Kultúra: "A kultúra szó a
latin colere („művelni”) szóból származik és eredetileg a föld megművelését
jelentette. A kultúra kifejezést ma többféle eltérő értelemben használjuk,
amelyek közül a tudományos (antropológiai) és a hétköznapibb („magas kultúra”)
értelmezés a leggyakoribb."
"A kulturális antropológia
meghatározása szerint a kultúra egy adott társadalom mindazon ismereteinek
összessége, amelyek az emberi közösség összetartozását és fennmaradását
biztosítják.
A kultúra alapján tudunk
eligazodni abban, hogy mik a fontos értékek és normák az életben. "
"...A kultúra másik fő
jelentése az úgynevezett „magas kultúra”, amely a tanulással, művelődéssel
kapcsolatos területeket képviseli. Ez a jelentés a civilizációhoz, a
differenciált társadalmi élethez, sokszor a polgári életformához kapcsolódik. A
hétköznapi életben a leggyakrabban ebben az értelmében használjuk a kultúra
kifejezést."
Vagy: "...a társadalom által
létrehozott szellemi és anyagi javak" összessége.
Összefoglalva tehát, a kultúra
egyrészt olyan ismereteink összessége, melyek összetartják a közösséget,
továbbá biztosítják annak fennmaradását, illetve értékek, normák követése.
Fontos, hogy a tanulással és művelődéssel létrehozott javak a kultúra fontos
részét képezik. Tehát, a tanulás, a művelődés, az alkotás, az ismeretek, a
normák és értékek a kultúra legfontosabb pillérei.
Most vizsgáljuk meg, hogyan
mutatkozik ez meg a digitális kultúrában.
Először is, fontos tisztázni, a
digitális kultúra elsősorban nem más, mint kulturális javaink digitalizált formában
való megőrzése, felhasználása, közzététele. Tehát több értelmezés is
lehetséges, az egyik lehetőség az, hogy a már meglévő kultúránkat egyszerűen
átemeljük a digitalizált világba, így létrehozva a digitális kultúrát. Ez
önmagában a digitalizált kulturális örökség. (Akit ez mélyebben is érdekelne,
itt tud utána olvasni)
Először is, hozzá kell szoknunk,
hogy a kulturális javainkat a digitális világban jellemzi az azonnaliság,
illetve a globalizált tartalmak lokális, helyi értelmezései. A digitális kultúra
része az interaktivitás, mely merőben eltér az eddig megszokott kulturális
vonásoktól. Hiszen nagyban nő az interakciók száma, ráadásul minden tartalmat
testre szabhatok. Minden elkészült művet (zeneszám, fénykép, írás)
átalakíthatok, formálhatok, újragondolhatok. Digitális kultúrám részét képezi a
folyamatos online jelenlétem, annak lehetősége, hogy állandóan kapcsolatban
lehetek a világgal, az emberekkel, a létrejövő javakkal. Komoly felelősség hárul azonban a digit.kultúra
részvevőire, hiszen a komplexitás áthatja ezt a világot. Ugyanis ha közzé
teszek egy terméket, legyen az bármi, azonnal hatással lesz a gazdaságra, a
közgondolkodára, a pénzügyi viszonyokra. Érdekes, hogy a szóbeliség és
írásbeliség milyen mértékben olvad össze. Érezhető, hogy írott szövegeink sok
esetben a szóbeliség jegyeit hordozzák magukon. Sokszor beszéd helyett írunk,
azonban a beszédben használt kifejező eszközökkel (emotikonok, írásjelek
gyakorisága). A képek, hang- és videó fájlok pedig a szóbeliséget egészítik ki.
Fontos még a kultúra esetében a
sebességről, a megfoghatatlanságról is említést tenni. Azonban a multitasking,
mint divatos forma még érdekesebb. Vagyis, egyszerre több tevékenységet is
végezhetek. Egyszerre lehetek tehát fogyasztó, alkothatok valamilyen új dolgot,
mely a javát szolgálja a digit. kultúrának, és kommunikálhatok párhuzamosan
emberekkel a világ bármely pontjáról, szintén a kultúra javait gyarapítva.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium
honlapján találtam egy cikket, melynek címe szerintem mindent elmond a
digitális kultúráról: Új korszak - új kihívások - hagyományos elvárások
Vagyis a digitális kultúra
építkezzen a múlt értékeiből (tárgyi), alapozzon a múlt értékeire (normák),
azzal együtt, hogy a fent említett számtalan dologgal egészíti azt ki.
Kezdünk átkúszni a digitális
kulturáltság témakörébe. Vagyis a felhasználó tartsa be a szabályokat, kövesse
a normákat, ne okozzon kárt, mind emellett akkor lesz igazi tag, ha megoszt, ha
létrehoz, ha a lehetőségek széles skálájával él.
Szorosan, kéz a kézben jár a
digitális kultúrával a digitális műveltség.
Műveltség: Értelmi és érzelmi "iskolázottság,
tájékozottság iránti igény, egész életen át. Az élet minél több területéről
szerzett ismeretek rendszerezése, értelmezése.
A digitális műveltség ugyan ezen
kritériumok összessége, digitalizált, online, internetes, közösségi
viszonylatban. Tehát megkíván egyfajta nyitottságot az újdonságok iránt,
szükséges az igény a lehetőségek kihasználására. A digitális műveltség
alapkompetenciává vált mára, tehát az, aki nem képes együtt haladni, nem képes
korszerűsítésekkel együtt élni és alkotni, az elmaradó csoporttagként fog élni.
Aki nem sajátítja el a digitális műveltséggel járó kompetenciákat, nagyban
megnehezíti az integrációs törekvések sikerességét. A digitális műveltség tesz
ugyanis képessé arra, hogy a digitális (alap)kompetenciákat elsajátítsam. Aki
pedig erre nem képes, az egy új társadalmi réteg tagjává válik.
Ezekről a jártasságokról már
számtalan szó esett. Ilyen az alapvető ICT-jártasság, illetve a
számítógép-használat (visszakeresés, hozzáférés, megőrzés, létrehozás,
bemutatás, információcsere, kommunikáció, közösségi hálózatokban való részvétel
képessége az interneten keresztül).
És máris azon kapjuk magunkat,
hogy digitális szakadékról beszélhetünk.
A szakadék két részből tevődik
össze, egyrészt egy hozzáférési-, másrészt egy használati megosztottságból. Nem
szeretnék ebben a bejegyzésben a szakadásról, távol maradókról hosszabban
beszélni, azonban röviden összefoglalva, a következő okai lehetnek ennek:
- a család összetétele (hány
gyermek, idős korú, aktív, inaktívak száma)
- háztartás erőforrásai (anyagi
lehetőségek)
- generáció és tudás (kulturális
tőke, informatikai ismeretek, iskolai végzettség)
- munka világa ( milyen
munkaterület)
- státusz-prezentáció és
fogyasztási szokások ( (kulturális- és médiafogyasztás, az IKT
eszközök presztízse, image-e)
- attitűdök, érték preferenciák (
IKT iránti attitűd, motiváció!!!!!!)
(hosszabban itt ismerkedhettek
meg a szakadék mibenlétéről)
Vissza kanyarodva, egyes
hozzáértők szerint alig van különbség a műveltség, kultúra, és írástudás
között. A legkifejezőbb megnevezés úgy tűnik, az információs műveltség lesz,
mivel az információs társadalom velejárója az
"információs és kommunikációs kompetenciák beemelődése a műveltség
alapelemei közé."
Az információs műveltség egyik
kis szelete a médiaműveltség, mely a médiakommunikációra, sőt, mára inkább az
internetről nyert információk kritikus kezelésére vonatkozik. Tehát képesek vagyunk
hozzáférni tartalmakhoz, azokat elemezni, kritikusan értékelni, előállítani.
A műveltségtől annyiban
rugaszkodtunk el, hogy a médiaműveltség nem huny szemet a média hatalmas,
befolyásoló szerepe fölött, vagyis feltételezi az egyénről, hogy képes eligazodni
a média által használt erős képi, hangi és írásbeli jelek erdejében.
Fontos kérdés, hogy azért
neveljük-e gyerekeinket médiaműveltté, hogy immunizáljuk őket a média negatív
hatásaival szemben. Van-e akkora szerepe a médiának az életünkben?
Azonban digitális írástudás
nélkül digitális műveltséggel sem rendelkezünk. De mit is takar ez a fogalom?
"...tudatosság,
beállítódások és képességek olyan együttese, amely lehetővé teszi, hogy
megfelelően használjuk a digitális eszközöket és intézményeket a digitális
források azonosítására, elérésére, kezelésére, integrálására, értékelésére és
szintetizálására, továbbá új tudás és médiamegnyilvánulások létrehozására,
valamint arra, hogy másokkal kommunikáljunk és reflektáljunk erre a folyamatra.
Mindezt specifikus élethelyzetek kontextusában tesszük, annak érdekében, hogy
konstruktív társadalmi tevékenységek váljanak lehetővé."
(Martin, A.: Literacies for the Digital Age.
In: A. Martin and D. Madigan (Eds.) Digital literacies for learning. London,
Facet. 2006. 3-25. )
Ugye milyen ismerős? Mintha már
ezredszerre kerülnének elő ugyan azok a kompetenciák, kritériumok. Nekem nagyon
ez az érzésem. Számos fogalommal, meghatározással dobálózhatunk, mégis, mintha
mind, ugyan azt foglalná össze.
Tehát akik a már többször kiemelt
kifejezéseket elsajátították, jártasságot szereztek bennük, azoknak gratulálok,
ők a digitális műveltség, írástudás és kultúra birtokosai. Így tehát a
digitális állam büszke polgárai. Na de ez már igazán nem a mai nap témája,
erről más blogokban nagyon jó bejegyzéseket lehet olvasni! :)
Szép napot, köszönöm, hogy
elolvastál! :)
Én szívesen olvastam! Jó kis összefoglaló.
VálaszTörlésJaj, remélem nem udvariatlan, ha tegezve válaszolok, mindig úgy örülök a megjegyzéseidnek, olyan pozitívak. Köszönöm ezt a bátorítást is! :) Olvastam az eheti írásodat, sokat segített, merre induljak el az enyémmel kapcsolatban! Köszönöm :)
VálaszTörlés